Při výběru okenních profilů do pasivních domů nabízí společnost Inoutic řešení v podobě šestikomorového plastového okenního profilu Eforte.
Okna jsou jednou z technicky nejnáročnějších konstrukcí obvodového pláště. Správně zvolená okna přímo ...
Nový Twinson Basic – v jednoduchosti je krása
Společnost Inoutic rozšiřuje nabídku kompozitního terasového systému Twinson. Nový Twinson Basic ...
Společnost SOLODOOR proto pro letošní rok připravila pro své zákazníky novinku, kterou dříve mohli vyrobit pouze truhláři u dveří z masivu: dveře SIMA se zapuštěnými rámečky prosklení.
Pryč jsou doby, kdy dveře v domě či bytě plnily pouze svou praktickou funkci a na jejich vzhled se ...

Tunely Dobrovského - fáze příprav a projektování

12. 12. 2008

Mezi pečlivě sledovanou dopravní stavbu v Brně nepochybně patří ražba tunelů Dobrovského v Žabovřeskách a Králově Poli. Hluk, prach a četné uzavírky dnes ovlivňují život místních obyvatel. Avšak za necelé tři roky bude vše minulostí a motoristé zvládnou projet Brnem opět o něco rychleji a pohodlněji.

Dobrovského tunely - vizualizace portálu v Žabovřeskách

Originální velikost  Dobrovského tunely - vizualizace portálu v Žabovřeskách

Zdroj:  město Brno

 

Rostoucí města jdou ruku v ruce s čím dál hustější dopravou. V Praze byla automobilová doprava velmi dlouho podceňována, což se negativně projevilo na současné situaci hlavního města, kde se dnešní stav blíží k hranici kolapsu. Brno podobnou situaci zažít nechce, proto se před lety začalo intenzivněji mluvit o Velkém městském okruhu (VMO). Okruh, rozdělený na několik etap, zahrnuje i ražbu tunelů Dobrovského, které patří mezi nejnákladnější a nejdůležitější dopravní stavbu Brna.

K historicky prvnímu schválení dokumentace došlo v roce 1994, kdy bylo dokonce vydáno územní rozhodnutí. Původně se plánoval obousměrný čtyřproudový tunel. Ovšem další fázi projektování smetly ze stolu tragické havárie v obousměrných tunelech v Alpách. „Z toho důvodu se v Evropě definitivně upustilo od staveb tohoto typu tunelů,“ vysvětloval Ing. Vlastimil Horák, vedoucí společnosti Amberg Engineering, která projektovala dokumentaci.

Druhou variantou bylo vodorovné ražení tunelů přímo na úpatí kopce směrem do Žabovřesk. O tom, že by šlo o podstatně dražší variantu, není pochyb. Nicméně o jedinou překážku se nejednalo. „Tímto řešením by nebylo možné kvalitně napojit Žabovřesky na VMO. Další problém byl technického rázu. V této oblasti se nacházejí tzv. střípkovitě rozpadavé jíly plné vody a razit v tomto prostředí je vysoce rizikové,“ udával důvody Horák.

Nakonec se ze všech variant vybrala současná podoba s ideálním napojením na Královo Pole i Žabovřesky. Projekt s oficiálním názvem Silnice I/42, velký městský okruh, Dobrovského B po svém dokončení prakticky propojí celou západní a severní část VMO. Výrazně se tím ulehčí dopravě v ulicích Úvoz, Koliště apod.,“ pokračoval Horák.

„Tato stavba je pro nás velice zajímavá,“ uvedl Michal Štefl, generální ředitel společnosti OHL ŽS, která tunely realizuje. „Pro OHL ŽS je to jakýsi průnik do staveb silničních tunelů, protože doposud jsme tunely razili většinou na železnici.“ Jedinečnost spočívá především v extrémně nízkém nadloží, které se pohybuje v rozmezí 5 až 25 metrů.

První tubus kopíruje ulici Dobrovského. Z celkové délky 1239 metrů je 1053 metrů prováděno ražbou, zbytek tvoří tunely hloubené. Tunel Dobrovského II je dokonce ještě delší. Celkem měří 1258 metrů.

Oba tubusy jsou propojeny čtyřmi spojkami, které slouží jako únikové cesty pro pěší. V jedné z nich je možné dostat se po schodišti nebo výtahem až na povrch k technologickému centru tunelů v Dobrovského ulici.

Tunely splní náročné podmínky dané evropskými standardy. Mezi ně patří automaticky řízené větrání s odsáváním znečištěného vzduchu, monitorovací zařízení, SOS skříně, kamerový dozor nebo požární vodovod.

Křížení s ulicí Hradeckou a Žabovřeskou je vyřešeno třípatrovou křižovatkou. Ve spodní úrovni se nachází vjezd do tunelů, uprostřed spojí kruhový objezd ulice Hradeckou, Dobrovského a VMO Žabovřeská. Třetí patro je určeno pro tranzitní dopravu směr Svitavy. Těžká tranzitní nákladní doprava bude z VMO naváděna do tunelu a na Svitavy odbočí až na mimoúrovňové křižovatce (MÚK) na opačné straně tunelu.

MÚK Hradecká/Královopolská je navržena jako dvouúrovňová. Ve spodní části, tři metry pod současným terénem, bude světelně řízená křižovatka pro místní dopravu. Šest metrů nad ní bude na mostech vedena tranzitní doprava ve směru na Svitavy.

Most v Korejské ulici má půdorysně tvar písmene T. Ve směru ulice Korejské je navržen jako čtyřpolový, přičemž krajní pole slouží jako vjezd do navazujících galerií a střední pole pro vjezd do tunelu. Ve směru ulice Žabovřeská má most podobu sjízdné rampy na VMO.

„Tento úsek okruhu je pro mne jako stavaře velkou výzvou, protože podle projektu je nejen účelný, ale i architektonicky zajímavý. Věřím, že s ním Brňané budou spokojeni,“ poznamenal Michal Šefl.

Celkové náklady stavby jsou 8,1 miliardy korun, ale jak bývá zvykem, částka se pravděpodobně ještě zvedne. Zprůjezdnění je naplánováno na rok 2011, s kompletním dokončením se počítá v roce 2014. Hlavním investorem je Ředitelství silnic a dálnic, dále se na financování podílí Státní fond dopravní infrastruktury společně s městem Brnem.

Projektová dokumentace Inženýrské sdružení VMO Dobrovského,
Amberg Engineering Brno, PK Ossendorf,
Dosing - Dopravoprojekt Brno group,
Eltodo Dopravní systémy
Architektonického řešení a vizualizace: Archika, Jindřich Kaněk, Wave Studio,
Vojtěch Koudelka, Zdeněk Stránský
Generální zhotovitel: Sdružení VMO Dobrovského B, jehož členy jsou
OHL ŽS (vedoucí účastník sdružení), Metrostav a Subterra
Hlavním investor: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Financování stavby: Státní fond dopravní infrastruktury, statutární město Brno
Zprůjezdnění Silnice č. I/42 VMO je plánováno na rok 2011,
kompletní dokončení díla na květen roku 2014

 

Autor:  Aleš Sirný, DiS.  

   [ katalog firem a produktů ]

EGRES a.s.

Český výrobce vysoce slinutých glazovaných keramických dlaždic.

Vlastimil Otáhal

Běžné klempířské práce, rozšíření o výrobu a montáž zámečnických výrobků, ...

První chodská stavební společnost, spol. ...

Prodáváme značkové střešní materiály a krytiny a poskytujeme služby ...

České vysoké učení technické v Praze, ...

Nejstarší vysoká škola technického zaměření v České republice.

[ reklama ]

[ 4pohledy ]

Tipy pro vaše bydlení
Inspirujte se při vybavení vašeho domova a zahrady.
NaseInfo.cz - Dům, byt, zahrada

Nábytek a podlahy
Náměty pro výběr nábytku a podlahy na jednom místě.
NaseInfo.cz – Nábytek, NaseInfo.cz - Podlahy

Propojení interiéru a exteriéru budov
Špičkové PVC systémy pro plastová okna a dveře a stavební systémy (parapety, venkovní obklady a terasy z unikátního kompozitního materiálu Twinson) umožní splnit vaše sny o bydlení.
Vybíráte podlahu?
Najděte výhody vinylových podlah a PVC podlah. Ve Vašem interiéru budou vynikat plovoucí podlahy
.

Informační portál mapující oblast stavebnictví, architektury, designu a bydlení. Pokrývá aktuální zpravodajství, publicistiku, fotodokumentaci i konkrétní praxi a poradenství podle motta: "Stavby někdo navrhuje, někdo realizuje, někdo užívá, ale všichni s nimi žijeme!" Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.
2014 © 4stav.cz | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.