Při výběru okenních profilů do pasivních domů nabízí společnost Inoutic řešení v podobě šestikomorového plastového okenního profilu Eforte.
Okna jsou jednou z technicky nejnáročnějších konstrukcí obvodového pláště. Správně zvolená okna přímo ...
Nový Twinson Basic – v jednoduchosti je krása
Společnost Inoutic rozšiřuje nabídku kompozitního terasového systému Twinson. Nový Twinson Basic ...
Společnost SOLODOOR proto pro letošní rok připravila pro své zákazníky novinku, kterou dříve mohli vyrobit pouze truhláři u dveří z masivu: dveře SIMA se zapuštěnými rámečky prosklení.
Pryč jsou doby, kdy dveře v domě či bytě plnily pouze svou praktickou funkci a na jejich vzhled se ...

Největší závodní okruhy světa: Indianapolis Motor Speedway suverénně na čele

14. 1. 2010

Největší a zároveň jeden z nejstarších, americký závodní okruh Indianapolis Motor Speedway v loňském roce oslavil stoleté výročí existence a letos se na něm bude konat již 94. ročník závodu Indianapolis 500. A jaká je kapacita okruhu? Na tribuny se vejde 250 000 lidí, ale díky přírodním tribunám může závody sledovat více než 400 000 lidí.

Podnik Indianapolis 500 je nejstarším závodem na světě

Originální velikost  Podnik Indianapolis 500 je nejstarším závodem na světě

Zdroj:  IndyCar

Řídící vež vtiskla areálu Indianapolis Motor Speedway novou tvář Indianapolis Motor Speedway Podnik Indianapolis 500 je nejstarším závodem na světě Práce na oválu Indianapolis Motor Speedway v roce 1909 Indianapolis Motor Speedway v roce 1911 Indianapolis Motor Speedway v roce 1911

 

Historie Indianapolis Motor Speedway se datuje do roku 1909. Spoluzakladatelé organizace Indianapolis Motor Company v čele s Carlem Fischerem zakoupili pozemek na okraji města Indianapolis. Práce na stavbě okruhu začaly téměř okamžitě. Kolem pozemku vyrostlo dřevěné oplocení v tmavě zeleném odstínu, Fisherově oblíbené barvě. Místní noviny přinášely pravidelné zpravodajství z postupující realizace. Pracovalo se od ranního rozbřesku až do západu slunce a náhodní kolemjdoucí sledovali usilovné snažení 500 mužů, 300 mul, několika parních válců a roleb.

Postup při formování závodní dráhy se nelišil od stavby tehdejších veřejných silnic. Nejprve byla odstraněna ornice, rolby uhladily jíl a po celé délce dráhy byl vysypán štěrk. Poté se ke slovu přihlásily 15 tunové parní válce, které terén uhladily. Následně byla na povrch nanesena pěticentimetrová vrstva drceného vápence a uhlazena osmitunovým parním válcem. V další fázi byl položen asfaltový koberec a udusán pěticentimetrovou vrstvou jemného štěrku. Nakonec vyjeli nejlehčí třítunové parní válce a vyhladily nový asfaltovoštěrkový povrch.

Objednávka na 3 200 000 kusů
Tehdejší nezpevněný povrch měl při prvních závodech tragické následky. Noviny detailně informovaly o fatálním průběhu závodů a vyvolávaly pochybnosti o budoucnosti okruhu.

Detroit News uvedl, že Indianapolis zničilo budoucnost závodů na velkých okruzích. Carl Fisher masivní kritiku ignoroval, nic jiného dělat nemohl, neboť vrazil peníze do ohromného projektu a potřeboval, aby se jeho dílo zaplatilo. Fisher chtěl rozptýlit obecný názor, že stavbu oválu dělníci odflákli a nedotáhli ji do konce. Největším trnem v oku byl samozřejmě nezpevněný štěrkový povrch. Bylo zapotřebí najít jiný materiál, který by se nedrolil a nezpůsoboval potíže.

Volba padla na cihly. Celý měsíc probíhaly testy na krátkém úseku s cihlami. John Aitken s vlastním vozem zkoušel jejich odolnost, prudce akceleroval a sledoval, jestli cihly zůstávají na svém místě. Stejný proces opakoval do té doby, než byl Fisher přesvědčen, že našel vhodný materiál. Pak už zbývalo podepsat smlouvu se společností Wabash Clay Company na dodávku 3 200 000 cihel.

Jen 63 dní od začátku dláždění byl nový povrch hotov. Krátce před vánočními svátky dorazil guvernér státu Indiana Thomas Marshall a za přítomnosti 500 lidí slavnostně položil poslední cihlu. Na okruhu se nacházelo i pár jezdců, kteří měli za úkol otestovat nový povrch. O několik desetiletí později ustoupily cihly asfaltovému povrchu a rychlost monopostů stoupala. Neoficiální rekord dodnes drží Arie Luyendyk z roku 1996, jedno kolo na oválu zajel průměrnou rychlostí 385.052 km/h.

O stavbě tiskového střediska na Indianapolis Motor Speedway se můžete dočíst zde: Čínská architektura na závodní dráze

 

Autor:  Aleš Sirný, DiS.  

   [ katalog firem a produktů ]

Jan Vazač - CB Point

Prodej kotlů pro spalování dřeva a peletek.

TESAS TOP s.r.o.

Prodej, servis a půjčovna stavebních strojů.

GGP CZECH REPUBLIC s.r.o.

Nejvetší výrobce zahradní techniky v severských zemích. Sortiment zahrnuje ...

Jiří Heger

Přední výrobce oken a dveří.

[ reklama ]

[ 4pohledy ]

Tipy pro vaše bydlení
Inspirujte se při vybavení vašeho domova a zahrady.
NaseInfo.cz - Dům, byt, zahrada

Nábytek a podlahy
Náměty pro výběr nábytku a podlahy na jednom místě.
NaseInfo.cz – Nábytek, NaseInfo.cz - Podlahy

Propojení interiéru a exteriéru budov
Špičkové PVC systémy pro plastová okna a dveře a stavební systémy (parapety, venkovní obklady a terasy z unikátního kompozitního materiálu Twinson) umožní splnit vaše sny o bydlení.
Vybíráte podlahu?
Najděte výhody vinylových podlah a PVC podlah. Ve Vašem interiéru budou vynikat plovoucí podlahy
.

Informační portál mapující oblast stavebnictví, architektury, designu a bydlení. Pokrývá aktuální zpravodajství, publicistiku, fotodokumentaci i konkrétní praxi a poradenství podle motta: "Stavby někdo navrhuje, někdo realizuje, někdo užívá, ale všichni s nimi žijeme!" Součástí portálu je katalog firem a jejich produktů a služeb.
Publikování nebo šíření obsahu serveru nebo jakékoliv části zveřejněného materiálu jakoukoliv formou je bez předchozího písemného souhlasu vydavatele zakázáno.
2014 © 4stav.cz | Webmaster: ORAX, s.r.o.,  EXPOCOMP, spol. s r.o.